حق مسلم ما

مرداد ۲۲، ۱۳۹۲

تدلیس یعنی چه ؟

در پی بیانات گهربار حاج سعید محجریان در باب تدلیس , بر آن شدیم تا خبرنگار فضولباشی را خدمت بزرگان نظام با برکت و همیشه پایدار اسلامی بفرستیم و ببینیم این بزرگ فرهیختگان جهان اسلام چگونه تدلیس را تعریف میکنند . بعد از ساعتها کار گروهی در 20 کارگروه تخصصی به اطلاعات ذیقیمت زیر دست یافتیم و صلاح ندانستیم جامعه پژوهشگر و تنشنه علم و ادب اسلامی را در جریان این تحقیق بزرگ قرار ندهیم . فلذا در ذیل تعاریف و استدلالهای بزرگان را می آوریم . باشد که مقبول درگاهش افتد .
سید علی خامنه ای : تدلیس یک چیزی است که به کسی داده میشود همزمان با لیس زدن . اگر در روز روشن و در حضور مردم صورت گیرد آنرا تنفیذ می نامند و چنانچه شبانه در عمارت النسا حادث شود آنرا تدلیس خوانند .
محمد باقر قالیباف : تدلیس را باید از سطح شهر شبانه و به صورت گاز انبری جمع آوری کرد و پس از ذوب کردن در بازار آزاد فروخت , تدلیس دقیقا مثل تندیس است .
حسن خمینی : لیس زدن بر مقعد مطهر پدربزرگ بنده را تدلیس , تقدیس یا بازگذشت به دوران طلایی قدس سره گویند .
احمدی نژاد : تدلیس یک چیزی است که بعضی وقتها لولو می برد , لیس زدن بر آنچه لولو می برد را تدلیس گویند .
سردار فیروزآبادی : تدلیس خوردنی است و خیلی هم خوش مزه است وموجب چاقی مفرط میشود , یک چیزی شبیه ساندیس است که البته بسته بندی آن فرق دارد . 
حسن روحانی : تدلیس در باب تفیل است و از مصدر التماس گرفته شده , وقتی کسی به التماس می افتد و از کرده خود پشیمان میشود تدلیس میکند . یعنی میگوید غلط کردم هر چه مقام عظمای ولایت بگوید !
علی لاریجانی : تدلیس معنی عربی همان کلمه تلمیذ است , وقتی بعضی ها در مجلس از خط قرمز عبور کنند و کار مافیایی انجام دهند , آنها را تدلیس می کنیم . یعنی درسی به آنها می دهیم که بروند برای همشهری هایشان تعریف کنند .
مهدی خزعلی : تدلیس یعنی  از زندان آزاد شدن بعد از تشکیک در افکار عمومی جامعه. یعنی ترخیص !
سعید جلیلی: عملی که در آن با تمام ظرفیت به لیس زدن مشغول باشی را گویند . ارجح است که هنگام تدلیس پیشانی را با مهر داغ مهمور کنی و انگاه با نشاط در مسجد به تذلیف جوانان مشغول گردی .
رسایی: تدلیس همان فتنه است اما کمی آنرا تلطیف کرده اند .
هاشمی رفسنجانی : وقتی یک سیلدت بعد از سالها به عنوان ناجی بر میگردد آنرا تدلیس افکار عمومی در راستای تحقیر اندیشه ها گویند .
خاتمی: کسی که شبانه و بصورت نیمه مخمی در دماوند رای میدهد را تدلیس ولایت مطلقه گویند . یعنی با تمام وجود در لیس زدن مقام معظم رهبری از برای خشنودی و شادی معظم اله فروگذار نکرده است .
سعید حجاریان : خودم هم نفهمیدم چه گفتم !