حق مسلم ما

آبان ۲۶، ۱۳۹۰

فرمانده کشتار 1982 حماء به رئیس جمهور قاتل پیشنهاد کناره گیری داد


رفعت الاسد عموی بشار اسد پنجشنبه از او خواست هرچه سریع‌تر از قدرت کناره گیری کند تا مانع گرفتار شدن کشور در جنگ داخی شود. او در عین حال تاکید کرد که باید به بشار اسد اجازه ماندن در سوریه داده شود «زیرا او مسئول نا‌آرامی‌ها نیست.»
رفعت الاسد در گفت‌و‌گو با تلویزیون فرانسه اظهار داشت: «ماه‌ها بحران و نا‌آرامی سوریه را از یک رهبری واحد محروم کرد و ممکن است کشور به دست گروه‌های مسلح چند پاره شود و بیم آن می‌رود که نا‌آرامی‌هایی بد‌تر از جنگ داخلی لبنان در آن روی دهد.»
لبنان که در همسایگی سوریه قرار داد از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۱ شاهد جنگ داخلی خونین میان طوایف مختلف بود. این جنگ هزاران قربانی داشت.
رفعت الاسد افزود که بشار اسد با تکیه بر حس وطن پرستی‌اش باید از قدرت کناره گیری کند اما از کشور خارج نشود زیرا او مسئول نا‌آرامی‌ها نیست بلکه انباشته شدن مطالبات تاریخی باعث به وجود آمدن وضعیت کنونی شده است.
رفعت الاسد فرمانده سابق ارتش سوریه و معاون اسبق حافظ اسد رئیس جمهور پیشین این کشور است. مشهور است که او عامل کشتار سال ۱۹۸۲ حماه در جریان سرکوب اعتراض‌های این شهر است. هنوز آمار دقیق کشته شدگان این حادثه مشخص نیست و آمار متفاوتی از ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار نفر برای آن اعلام شده است.
رفعت الاسد در دهه هشتاد به صف مخالفان برادرش حافظ است پیوست به همین دلیل به اروپا تبعید شد و از آن هنگان در تبعیدگاه زندگی می‌کند.