حق مسلم ما

اسفند ۱۰، ۱۳۹۱

کامبوزیا پرتوی و مریم مقدم ممنوع الخروج شدند .


گذرنامه‌های کامبوزیا پرتوی، یکی‌ از دو کارگردان فیلم "پرده بسته"، و مریم مقدم، بازیگر این فیلم، پس از بازگشت از فستیوال فیلم برلین در فرودگاه بین المللی تهران ضبط شد. خبرگزاری "آسوشیتد پرس" با انتشار این خبر نوشت که با این حساب این دو نفر از این پس اجازه حضور در هیچ جشنواره جهانی‌ را نخواهند داشت . یعنی رسما ممنوع الخروج شدند تا بشینند ور دل جعفر پناهی .

روز سه شنبه اول اسفند، جواد شمقدری، معاون وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی درباره فیلم پرده گفته بود:«همه می دانند در کشور ما فیلم ساختن و ارسال فیلم به خارج از کشور نیاز به دریافت مجوز دارد، اما عده کمی هستند که بدون مجور فیلم می سازند یا بدون مجور فیلم خود را به خارج از کشور می فرستند. البته این فیلم ها جرم و رفتار غیرفانونی است.» شمقدری گفته بود که قصد برخورد با این موضوع را ندارد چون این سازمان «حوزه نظامی و انتظامی نیست و برخورد با رفتارهای غیرقانونی جزو وظایف سازمان سینمایی محسوب نمی شود.»

فیلم "پرده بسته" داستان مردی را روایت می کند که برای فرار از سگ کشی، به همراه سگش به ویلایی در شمال پناه برده و پرده های خانه اش را بسته است. او با دختری جوان برخورد می کند که به خانه او پناه می برد. با ورود جعفر پناهی به فیلم مشخص می شود که این دو شخصیت زاده ذهن او هستند. مرد او را به ادامه کار و نوشتن تشویق می کند و زن، نومید از همه چیز، او را به خودکشی تشویق می کند. کامبوزیا پرتوی و مریم مقدم تنها نمایندگان این فیلم در جشنواره برلین بودند که بر روی فرش های قرمز ظاهر شدند و در نشست مطبوعاتی شرکت کردند.