حق مسلم ما

بهمن ۰۴، ۱۳۸۹

روحانیون کجای قهوه تلخ ایستاده اند ؟



فرض که قبول کنیم مدیری چهره ای آشنا در عرصه طنز تلویزیونی است. کمک هایی که به ارتقا سلیقه مخاطبین و سطح کیفی برنامه های طنز تلویزیونی کرده است به هیچ عنوان قابل کتمان نیست. او این جایگاه را برخلاف خیلی ها که داعیه کار طنز دارند و صرفاً فروش بالا را امتیاز خود می دانند، یک شبه به دست نیاورده و برای رسیدن به این مقام به معنای واقعی کلمه خون دل خورده و پوست انداخته است.
تا کنون بیش از 35 قسمت از این طنز مستهجن در اختیار عموم قرار گرفته است . این مجموعه تمام ایرانیان را جلو تلویزیون نشانده اند تا به اجداد ابله و احمق خود بخندند . این سریال حد فاصل زندیه و قاجاریه را مثلا نشان میدهد , اگر چه طراحی صحنه و لباس ترکیبی از قاجاریه و پهلوی را به نمایش گذاشته است .
حال فرض کنیم که آنچه در این مجموعه به استهزا گرفته باشد درست باشد . تکلیف روحانیون چیست ؟ آیا اجداد ما همه شاهان ابله و نظامیان احمق و طبیبان کودن و زنان مطبخ بوده اند ؟ آیا در آن دوره کذائی روحانیون وجود نداشته اند ؟ آیا تاسوعا و عاشورا و میلاد و رحلت پیغمبر( ص) و علی ( ع ) حادث نشده بود ؟
آیا میشود قبول کرد که آن زمان همه احمق و بیسواد بوده اند و جیره خوار روس و فرانس و عیاش و خوشگذران و ....اما ارباب عمائم تحصیلکرده و عاقل و فهیم و ... ؟
این چگونه طنزی است که فقط بخشی از جامعه را نشان میدهد . اصلا صیغه عقد این شاه عیاش را چه کسی و کجا خوانده است ؟ آیا تشرع و شرع در آن موقع نبوده ؟
مگر جز این است که این سنت چند همسری از پیامبران و امامان به ارث برده ایم . چرا نباید فرزان خلف آنان که همین روحانیون هستند در این سریال باشند و به بحث شیرین زنا و لواط که از بزرگترین علایق شان است بپردازند ؟
چرا تاریخ را تحریف میکنیم , سریال مثلا طنز میسازیم , به اجداد خودمان می خندیم که در نهایت با قصد مقدس سازی آخوندهای زانی وضعیت اسفبار امروز را مقدس جلوه دهیم .
پزشکان , محتسبان, نظامیان, هنرمندان ,مورخین,خدمه و کارکنان , زنان و ... همه و همه فاسد و بی عقل و ملیجک و ابله بوده اند و ما به آنها میخندیم , الا حضرات آیات شیخ و شیوخان آن زمان .آیا آخوندها از اجداد ما نبوده اند ؟ اگر میخواهیم بخندیم باید به همه آبا و اجداد و گذشتگان خود بخندیم .
ما ایرانیان آدمهای عجیبی هستیم . از یک طرف میگویم فرهنگ دو هزار و چند ساله و .... از هر چه صحبت شود همه جا اولیم . از ادبیات و طب گرفته تا هنر و موسقی و ... اما وقتی یک مجموعه انسانهای معلوم الحال می آید و به بخشی از همین تمدن اینگونه بی احترامی میکند , منشینیم و به اجداد و اسلاف خود میخندیم .و لذت میبریم .

برخی صفحات پر بیننده در همین وبلاگ


Azadegi.com