حق مسلم ما

دی ۲۱، ۱۳۸۸

شباهتها و تفاوتهای یک وبسایت با جمهوری اسلامی


شاید که نه حتما این یک مطلب طنز و سرگرم کننده است ، اما از قدیم گفته اند نیمی از شوخی و طنز ، جدی است . به هر صورت ..... باز هم میگویم این یک پست طنز است و اصلا کله ام بوی قورمه سبزی نمی دهد ، راستش را بخواهید من اصالتا از قورمه سبزی خوشم نمی آید . حتی سبزی پلو هم دوست ندارم .
به هر حال خیلی شباهتها و اندک تفاوتها بین یک وبسایت با مدیریت جامعه ایرانی و یک کشور با مدیریت جامعه ایرانی وجود دارد که شاید علاوه بر طنز بودنش از نظر جامعه شناسی و فرهنگی هم حائز اهمیت باشد ، که چون در تخصص من نیست با آنها کاری ندارم
.

1- لو گو و علامت شناسه هر دوی آنها با دو رنگ سبز و سرخ حال میکند . حد وسط ندارد ، که البته ربطی به ضرب المثل معروف زبان سرخ سر سبز ... ندارد .
2- هر دوی آنها دارای قانون هستند ، اما کمتر کسی به آن واقف است و بندرت کسی به آن عمل میکند .
3- قانون جزا و مجازات برای همه یکسان نوشته شده اما در مقام اجرا متفاوت است . مثلا شرب خمر در یزد حبس 5 ساله دارد و در تهران جریمه نقدی . در سایت هم تبلیغ زیر لینکهای دیگران برای شازده تهرانی 6 روز انفرادی دارد و برای کرد کردستانی 13 روز
4- در هر دو تا مسئولان شدیدا بر قانون مداری پافشاری دارند ، اما عوامل اجرائی آنها خیلی هم قانون مدار نیستند .
5- مسئولین در هر دوتا همه چیز را از آن مردم میدانند . و مرتب مردم مردم میکنند ، اما آنچه در هر دو تا ارزش ندارد همین مردم هستند .
6- در هر دو تا خبر چین به مقدار زیادی با لباس شخصی وجود دارد . و کافی است یکی از این خبر چینان برای همسایه اش یک گزارش بفرستد ( که شاید درست هم نباشد ) اما مسئولان قضائی آنچنان با قدرت و اقتدار به حساب این همسایه نگون بخت رسیدگی میکنند که برود و برای همشهری هایش تعریف کند .
7- در هر دو اکثریت و اقلیت وجود دارد ، که هیچکدامشان حاضر به تحمل دیگری نیستند . و خودشان را بر حق میدانند
8- آزادی بیان در هر دو به وفور وجود دارد ، اما آزادی پس از بیان نه . همچین قرمز و انگشت نما میشی که باید فورا بری با voa و bbc مصاحبه کنی و بگی مسئولیت این قرمز شدنم با آنها ست . همیشه معیار آزادی بیان با اکثریت است .
9- رای دادن درهر دوی آنها مطلق است . یا بله یا نه ، حد وسط ندارد . یا باید محمود کج را انتخاب کنی ( - ) یا میرحسین راست را ( + ) . یا سیاه باشی یا سفید ، خاکستری نداریم .
10- در هر دو دستگیری ها بصورت غافلگیر کننده و شبانه رخ میدهد ، یکمرتبه می ریزند خانه طرف و تا بخواهد چیزی بگه رفته انفرادی . خبری از اخطار و حکم دستگیری و... نیست .
11 - در هر دو تا دادگاه بدون حضور متهم ، هیات منصفه ، وکیل مدافع و پشت درهای بسته صورت میگیرد . و احکام صادره غیر قابل فرجام خواهی است .
12- هر دو تا ادعا میکنند روزانه هزاران نامه برای کمک یا شکایت دریافت میکنند ، و کسی را ندارند که به آنها رسیدگی کند .
13- در هر دو تا زنان در اقلیت هستند و صدایشان دیر تر به گوش بقیه میرسد . و زودتر سر کوب میشوند .
14- در هر دوی آنها نظر سنجی ممنوع است ، و دست کم اگه برگزار کننده نظر سنجی اعدام نشه ، حبس ابد رو شاخش است .
15- آقا زاده ها در هر دو تا از کاپیتولاسیون قضائی برخوردارند .
16- در هر دو تا مردم با عجله بر اساس شکل و قیافه ظاهری به طرف رای میدن ، بعد پشیمون میشن و می خواهند رای پس بگیرند .
17- در هیچکدام ، مسئولینش توسط مردم انتخاب نمی شوند . اما ادعای مردمی بودنشان به ماه و ستارگان هم میرسد .
18- ارسال پارازیت ( با ماهیت متفاوت ) در هر دو تا بطور ملموس وجود دارد . اما هیچکس آنررا زیانبخش نمی داند .
19- بازار شایعه و کل کل کردن در هر دوتا بسیار فراوان موج میزند .
20- اگه یک سبز غیر معروف ( عضو سبز غیر مشهور ) ، بره انفرادی ، انگار هپاتیت یا آنفولانزای خوکی داره ، هیچکس سراغش را نمی گیره !
21- در هر دوتا وبلاگ نویسان نقش موثر دارند .اما باید مخفی باشند تا بمباران فحش ، لعن و نفرین مخالفین نشوند .
22- در هر دو تا رئیس اصلی آن پشت قایم است ، و همیشه این دیگران هستند که باید تاوان پس دهند . هیچکس نمی داند رئیس کیست و هرکسی هم ادعای ریاست و حکومت و قدرت میکند .
23-......
اما تفاوتهایی هم وجود دارد که باید انصاف رعایت شود و آنه هم بیان گردد .
1- در سلولهای زندان جمهوری اسلامی ، به زندانیان سیاسی تجاوز جنسی و روحی میشود که در انفرادی بالاترین از این چیزها خبری نیست .
2- آن یکی حقیقی است و این یکی مجازی
3-...
4-...
همیشه شعبون- یکبار هم رمضون +
.
.
.