حق مسلم ما

تیر ۲۶، ۱۳۹۲

خصب جانشین دوبی میشود , تحریمهای آمریکا بی اثر است !


به درست یا غلط در بین ایرانی‌ها معروف است که دوبی، پیش از سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها روستایی بیش نبوده است. حالا روستایی دیگر در سلطان‌نشین عمان به نام «خصب» شاید به همان مسیری افتاده است که حدود سی سال پیش دوبی طی کرد.

 به لطف تحریم‌های بین‌المللی و به خصوص فشارهای ایالات متحده آمریکا بر شیخ‌نشین‌ها و همچنین برخی سیاست‌هایی که امارات علیه شهروندان ایرانی اتخاذ کرده، بندر کوچک خصب حالا بازارش سکه شده است.

پس از وضع تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل علیه ایران و فشار بر امارات متحده برای رعایت تحریم‌ها و مشکلات فراوانی که امارات برای تجار ایرانی به وجود آورد، بسیاری از بازرگانان ایرانی که پیش از آن به داد و ستد میان امارات و ایران مشغول بودند، حالا سرمایه خود را جمع کرده‌اند و به روستا-شهر کوچک خصب در بخش جنوبی تنگه هرمز منتقل کرده اند.

خصب تنها 45 دقیقه با قشم فاصله دارد... از قرار معلوم پلیس هر دو کشور ایران و عمان نه تنها چشم بر این پدیده می‌بندند بلکه پلیس عمانی‌ها حتی تلاش می‌کنند خبر و گزارشی هم از این موضوع منتشر نشود و قضیه پنهان باقی بماند، تا جایی که چندی پیش عکاسی که به منطقه سفر کرده بود، چندین بار مورد بازجویی قرار گرفت و تقریبا تمامی عکس‌های او از این منطقه و از «شوتی»‌ها پاک شد و وی را تهدید کردند که نباید در خصب با ایرانی‌هایی که آنجا کار میکنند، حرف بزند.

رفت و آمد میان قشم و خصب بسیار آسان است. «شوتی»ها (در اصطلاح محلی،‌ کسانی که بین ایران و عمان جنس حمل و نقل می‌کنند) با استفاده از قایق‌های موتوری تندرو حدود 45 دقیقه وقت لازم دارند تا از قشم به خصب در عمان برسند.

غالبا کل فرآیند حرکت از ایران، رسیدن به خصب، بارگیری و برگشت در طول شب صورت می‌گیرد، به نحوی که اجناس پیش از طلوع آفتاب به قشم برسند. زندگی و کار شوتی‌ها آسان نیست. حرکت در خلیج فارس، در تاریکی خطرناک است.